آیا می‌دانستی تو چاق نیستی دیابت داری؟

دیابت بیماری است که بارها نامش را شنیده‌ایم. یک بیماری مزمن که روند سوخت و ساز قند در بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بدن ما برای تامین انرژی نیاز به مواد غذایی گوناگونی دارد. این مواد در بدن تبدیل به قند یا گلوکز می‌شوند که انرژی مورد نیاز ما را تامین می‌کنند. اگر به هر دلیلی گلوکز از طریق خون وارد سلول‌ها نشود و در جریان خون فرد باقی بماند، میزان قند خون بالا رفته و فرد مبتلا به دیابت می‌شود. آنچه که باعث این عدم جذب قند می‌شود، کمبود هورمون انسولین است. انسولین از لوزالمعده ترشح می‌شود و باعث ورود قند به سلول‌ها می‌شود.

 

دیابت زمانی بروز می کند که سلولهای عضلانی، کبدی و سلول های چربی نسبت به انسولین موجود در گردش خون بی تفاوت شده در نتیجه مقدار انسولین موجود در خون برای انتقال گلوکز کافی به داخل سلول ها کافی نیست و به مقادیر بیشتری از انسولین برای اثرگذاری بر سلول ها نیاز دارد.

در ابتدا پانکراس یا لوزالمعده سعی می کند با تولید انسولین نقص به وجود آمده را پوشش دهد که تا حدودی در این کار موفق عمل می کند اما در ادامه، روند بی تفاوتی سلول های بدن نسبت به انسولین قوی تر می شود به طوری که پانکراس نیز قادر نخواهد بود که با فعالیت بیشتر این اختلال را برطرف کند. بی تفاوتی سلول های بدن به انسولین زمانی رخ می دهد که شاخص توده ی بدنی  بالا باشد و فرد دچار چاقی و اضافه وزن شود. 

اینکه دیابت دارای چند نوع است هم می تواند در بالا بردن آگاهی ما نسبت به این بیماری پنهان نقش داشته باشد چرا که اگر انواع آن و علائم مربوط به هر کدام را بدانیم شاید در درمان نیز به ما کمک کند.

دیابت نوع یک: دیابت نوع یک نوعی بیماری مادر‌زادی است که طی آن لوزالمعده توانایی تولید انسولین را ندارد که قند را به  سمت سلول‌های بدن هدایت کند.

دیابت نوع دو: این نوع دیابت کمی خفیف‌تر است و حدود سن 40 سالگی به بعد نمود پیدا می‌کند و چاقی و اضافه وزن و بیشتر از همه سبک زندگی و تغذیه‌ی ناسالم باعث تشدید آن می‌شود.

دیابت بارداری: در ماههای آخر بارداری به علت تغییرات هورمونی مادر و هورمونهایی که توسط جفت تولید می‌شود بر روی انسولین بدن مادر تاثیر گذاشته و مادر را دچار دیابت بارداری می‌کند.

خبر خوب اینکه آساناهای یوگا می‌توانند با هماهنگی جسم و ذهن و روان و آگاه کردن فرد بر خودش و سبک زندگی‌اش تا حدود زیادی این مسئله را حل کنند.

آساناهایی که شامل حرکات کششی و پیچشی و تکنیک‌های آرام سازی شوند،  می‌توانند به متعادل سازی انسولین در بدن کمک کنند. بعضی از آساناها عملکرد پانکراس را بهبود می‌بخشند، بعضی ها پانکراس را تحت فشار قرار داده و ماساژ می‌دهد تا ترشح انسولین را تحریک کنند. آساناهای پیچشی روده‌ها را فشرده و از انباشتگی محتویات روده جلوگیری می‌کنند.

 

سلام بر خورشید:

سلام بر خورشید یا سوریا ناماسکارا حاصل اتصال چند حرکت در یک سیکل است که به صورت پیوسته و پشت سر هم انجام می‌شوند. انجام این سیکل اگر به صورت سریع انجام شود می تواند در سلولها برای مصرف انسولین ایجاد نیاز کند و انجام همین سیکل اگر مستمر انجام شود باعث تولید انسولین و رفع چاقی و اضافه وزن شود.

اما برای کامل کردن این مقاله قصد دارم در ادامه تعدادی از حرکاتی که می‌تواند به ما در این مسیر ( بهبود عملکرد پانکراس)

کمک کند لیست کنم تا با انجام هر روزه‌ی آنها نتیجه‌ی دلخواه خود را بگیرید.

 

ادامه دارد…..

 

 

منابع:مجله‌ی دانش یوگا

به اشتراک بگذارید

عضویت در خبرنامه

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست های مرتبط

برای دانلود آنی این کتاب فقط کافی است ایمیل خودتان را در قاب زیر وارد کنید (پس از وارد کردن ایمیل کتاب به طور خودکار به پوشۀ دانلودهای سیستم شما اضافه خواهد شد):