اهمیت یوگا برای دوران بازنشستگی

همه‌ی ما تجربه ی سالهای متمادی بدون وقفه کار کردن را در رزومه ی کاری خود داریم.

و اگر از ما سوال کنند که آیا ورزش در این رزومه جایی داشته و یا دارد، خیلی طلبکارانه میگوییم مگر روزمرگی اجازه میدهد که من به ورزش فکر کنم.آیا این دلیل خوبی  برای ورزش نکردن است. سن که به حدود چهل یا پنجاه سال می‌رسد و دغدغه‌های ما کمرنگ‌تر می‌شوند تازه دردهای شانه و دست و گردن به سراغ ما می آیند.

این وقت است که در به در سراغ باشگاههای ورزشی و اساتید معروف ورزشی و یا رژیمهای موثر می‌گردیم تا جبران سالها دویدن و کارکردن را کرده باشیم.

اگر شما هم مثل من سالها کارمند بودید و از پشت میزهای اداری به امورات ارباب رجوع رسیدگی کرده‌اید و یا همچنان با این مسئله درگیرید، یا خانم خانه‌داری هستید و عمری وقت و زندگی خودرا جهت امورات منزل صرف کرده‌اید، حتی ممکن است فرد کشاورزی باشید که تمام روزهای عمر خود را در زمینهای کشاورزی گذرانده، اکنون در سنین پنجاه سال به بالاست این مطلب مختص شماست.

 

یوگا دفینه ای پنهان شده در ویرانه‌های تاریخ کهن نیست. یوگا یک نیاز است، یک نیاز با ارزش برای مردم عصر حاضر و فرهنگ و تمدن آینده.

ساتیاناندا سارسوتی

 

اگر در کتابها و اینترنت به دنبال معنا و مفهوم یوگا بگردید به این مفاهیم برخواهید خورد:

” یوگا یک روش خودسازی است” ” یوگا هنر زندگی کردن است” ” یوگا دانشی است که باید با زندگی هر فرد آمیخته شود”

اما به نظر من یوگا یک سبک زندگی است. درست به مانند کسی که در یک نقطه از زندگی تصمیم می‌گیرد زندگی گیاهخواری یا وگن را انتخاب کند و در تمام مدتی که از طرف اطرافیان مورد تمسخر یا شماطت قرار میگیرد که ” واقعن گوشت نمیخوری؟” ، ” گشنه ت نمیشه؟” ، ” چی شد که تصمیم گرفتی وگن بشی؟” و سوالات وصحبتهایی ازاین شکل، او تصمیم گرفته سبک زندگی اش به این شکل باشد.

زمانی که تصمیم میگیری یوگا را وارد زندگی ات کنی سبک زندگی ات عوض خواهد شد.

یوگا از واژه ی (یوگ)به معنای اتحاد و به هم پیوستن و یکی شدن است. یوگا پیوند آگاهی خالص فرد با روح کیهانی است. یوگا توازن و هماهنگی بین جسم، روح و روان ایجاد میکند.

یکی از راههای ایجاد توازن و هماهنگی از طریق تمرینات جسمی به نام آسانا است.آسانا وضعیتهایی است که ما بدنمان را در آن حالت قرار می دهیم، مکث می‌کنیم و در آن وضعیتها دم و بازدم داریم تا انژی حیات یا پرانا را در آن اندام به جریان در آوریم.

 

انسان عصر حاضر بیشتر با بیماری های روان تنی مواجه است. درمان این بیماری ها مستلزم شناخت ریشه ی بیماری است و تنها راه درمان بستگی به شناخت علت بیماری در ساختار روانی دارد.اگر ما در یک فضای آرام و بدون رقابت تمرین ها را انجام دهیم، نه تنها عضلات بدن را وانهاده می کنیم، بلکه از آنها به عنوان محرک آنی جهت برگشت به عقب استفاده نموده، ذهن و مغز را وانهاده می سازیم. طبیعت آساناها بیشتر روانی هستند تا فیزیکی، به این خاطر اگر تمرین‌ها به درستی انجام شوند، ذهن وانهاده می شود، اعصاب به خودی خودهماهنگ می گردد و ترشح هورمون ها به طور طبیعی فعال می شود.

 

متنی که بالاتر خواندید گوشه ای از کتاب هاتا یوگا سوامی ساتیاناندا در مورد اهمیت یوگا برای بشر امروزی است. حال که این بشر در طول زندگی خود به هماهنگی جسم و روح و روان اهمیت نمیدهد، خوب دیدم در این نوشته اهمیت انجام حرکات یوگا در سنین بالاتر را یادآور شوم تا شاید افرادی ترغیب به اجرای آن گردند.

حرکات یوگا علاوه بر اینکه شادابی روحی و روانی به سالمندان هدیه میدهد، به حفظ تعادل آنها نیز کمک می کند.

کمک می کند مفاصل انعطاف پذیرتر و عضلات قویتری داشته باشند. اگر سالمندان در گروههایی حضور داشته باشند تا با هم تعامل و تبادل اطلاعات کنند، این کار به آنها احساس ارزشمندی بیشتر داده و باعث می شود کمتر به روند سنی خود فکر کنند.

تنفس های یوگا به سالمندان پوستی شفاف تر و و قوای جسمی بیشتری می بخشد.

دیگر هدف یوگا برای سالمندان آرامش ذهنی است. سالمندی که یوگا میکند با انجام حرکات بیشتر تنش ها و استرس های جمع شده در عضلات را با این حرکات تخلیه می‌کند و در نهایت به آن آرامش ذهنی خواهد رسید.

این موضوع که سالمندان ما از ضعف عضلات لگن رنج می برند و آنها و اطرافیان آنها را دچار زحمت کرده بر کسی پوشیده نیست. خبر خوب اینکه حرکات یوگا به تقویت عضلات شکمی کمک میکند.

در انتها چند وضعیت یا آسانایی که برای سالمندان مناسب است نام میبرم، اما پیشنهاد می شود در حضور مربی این حرکات انجام شوند.

1-تمرینات پرانایاما

2- آساناهای نشسته مثل : دانداسانا-اوردوهاستادانداسانا-پادانگشتا دانداسانا-باداکوناسانا-

-حرکت گاوگربه یا cat &caw

4-وضعیت سگ سر بالا و سگ سر پایین

5-انواع پیچ ها در یوگا

6-شالاب آسانا

7-بعضی از پاوان موکتهای خوابیده

8-شاواسانا

اگر این مطلب برایتان مفید بود لطفا با دوستان خود به اشتراگ بگذارید و نظرات شما برای ادامه‌ی مسیری که انتخاب کرده ایم راهنما خواهد بود.

از راهنمایی شما سپاسگزاریم.

به اشتراک بگذارید

عضویت در خبرنامه

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست های مرتبط

برای دانلود آنی این کتاب فقط کافی است ایمیل خودتان را در قاب زیر وارد کنید (پس از وارد کردن ایمیل کتاب به طور خودکار به پوشۀ دانلودهای سیستم شما اضافه خواهد شد):