30 مهارت حیاتی‌ که هر نوجوان باید بلد باشد

 

در درستی این جمله که نوجوانان آینده سازان ما هستند شکی نیست. اما باید ببینیم نوجوان ما مهارتهایی را که برای ساختن آینده، مطلوب جامعه است دارا می‌باشد یا خیر.

بیایید با هم بررسی کنیم که یک نوجوان بین 9 تا 16 ساله در مدرسه چه مهارتهایی می آموزد؟ مهارت خواندن و نوشتن، مهارت حل مسائل ریاضی، مهارت ……

سوال من اینجاست که آیا این مهارتها برای اینکه نوجوان من دردوران جوانی و میانسالی و حتی کهنسالی با چالشهایی روبه‌رو شود میتواند این چالشها را مرتفع کند؟

اگر نوجوان بزرگ شد و به سن عاشقی رسید و در نبرد عشق شکست خورد آیا این مهارت را دارد که خود را مجددن پیدا کند و به زندگی عادی برگردد؟

اگر نوجوان من در بازی زندگی جایی احساس کرد سرخورده شده، نیازش نادیده گرفته شده و یا خدای نکرده از او سوء استفاده شده است، آیا این مهارت را دارد تا بتواند از حقوق خود دفاع کند؟

در این مقاله سعی دارم به الزام یادگیری مهارتهایی بپردازم که برای هر نوجوان واجب است. چرا که دانستن این مهارتها به نوجوان ما کمک میکند تا در زندگی طولانی پیش روی خود از پس چالشهای زندگی بر آید.

در ادامه این مقاله فقط به این مهارت ها اشاره می کنم چرا که قصد دارم در مقالات پیش رو به تفصیل درباره هر کدام ازاین مهارتها توضیح دهم.

1-مهارت خرید خوار و بار ( سوپری )

من تا مدتها اگر به پسرم می‌گفتم از سوپر محل یک قوطی پنیر بخرد قبول نمی‌کرد. مطمئنم خیلی از شما با فرزندانتان همین مسئله را دارید. اگر نوجوان نتواند تا سر کوچه برود و یک خرید ساده انجام دهد یعنی مهارتش را ندارد. نو‌جوانی که قرار است در آینده پدر یا مادر یک خانواده باشد. ممکن است این دغدغه به نظر خنده دار بیاید اما خیلی مهم است. شما فکر کن فرزندی که از دوران نوجوانی نتواند همین مهارت ساده را داشته باشد ممکن است در زندگی مشترک به چه مسائلی برخورد کند.

 

 

2-مدیریت زمان

مدیریت زمان برای بچه ها خیلی اهمیت دارد و این مدیریت را ما پدر مادر هانمی‌توانیم برای آنها انجام دهیم. آنها خودشان باید یادبگیرند که چطور از وقتشان استفاده کنند. یاد گیری مهارت مدیریت زمان به آنها کمک خواهد کرد زمانی کهقصد دارند کنکور بدهند یا حتی برسر یک قرار ساده حاضر شوند نیاز دارندمدیریت زمان بلد باشند.

 

 

3-صحبت کردن پشت تلفن

با اینکه همیشه از نظر ما پدر مادرها بچه ها مدام سر در گوشی دارند و با گوشی ها تلفن بسیاری از کارهای خود را از جمله درس خواندن و چت کردن با دوستانشان را انجام می‌دهند. اما باز هم فکر نمی کنم بچه ای باشد وقتی بگویید بیاید و با مادر بزرگ و پدر بزرگت که پشت خط است صحبت کن با ذوق و شوق بیاد و باآنها صحبت کند. این هم مهارتی است که باید آموخته شود.

 

 

 

4-دفاع از حقوق خود

اگر نوجوان ما این مهارت رانداشته باشد نمی‌تواند در جامعه از حق خودش دفاع کند. زمانی که در جایی باید حرفش را بزند نمی‌تواند و سکوت می‌کند و جای که باید سکوت کند حرف میزند و این مسئله هم باعث میشود حقی از او ضایع شود. مهارت دفاع از خود در برابر ناحقی مهارتی است که به مرور زمان از طریق آموزش صحیح آموخته می‌شود.

 

 

5-روبه رو شدن با شکست و تاب آوری در بحران ها

مطمئنن در زندگی هر کسی موقعیتهایی پیش می‌آید که نیاز دارد خوددار باشد و این موقعیتها برای نوجوانها با توجه به شرایط سنی شان ممکن است بیشتر هم پیش بیاید. اگر نوجوان ما در شرایطی که دچار شکست شده چه در موارد درسی یا عاطفی یا اجتماعی نتواند خودش جمع و جور کند و زودتر به شرایط عادی زندگیش بازگردد و این مهارت را نداشته باشد که با مسئله ش رو به رو شود و زندگی را از سر شروع کند این عوامل بر روی آینده‌اش تاثیر گذاشته و ممکن است از او شخص دیگری بسازد که خودش هم خبر ندارد این ویژگیهای شخصی از کجا آمده است.

 

6-هنر خوب گوش دادن

 

 

7-مواجه شدن با نقطه قوت و ضعف های شخصی

8-مهارت کار تیمی

9-خلاقیت

10- مهارت آشپزی کردن

11-خیاطی

12-تعمرات وسایل برقی و یا گرفتگی لوله آب

13-نوشتن

14-صحبت کردن در جمع

15-محافظت از جسم و روح خود

16-کمک های اولیه

17-پنچرگیری

18-پس انداز

19-امور بانکی و چک

20-مذاکره

21-دانستن رسالت در زندگ

22-معاشرت با دیگران

23-عشق

24-اهمیت ورزش

25-احساس رضایتمندی

26- کنترل هوش هیجانی و بیان احساسات

27-یادگیری فعال

28-تصمیم گیری نهایی

29-رهبری

30-پذیرش

در مقاله های بعدی درباره هر کدام از این مهارتها هم به صورت تحقیقی و هم تحلیلی خواهم نوشت.

به اشتراک بگذارید

عضویت در خبرنامه

یک پاسخ

  1. با سلام خدمت شما خانم اسلامی گرامی. به موارد جالبی اشاره کرده اید. شاید این لیست طولانی تر هم باشد. اما به نظر جامع می رسد. خیلی خوبه که وعده داده اید در مقالات بعدی راجع به اونا بنویسید. لطفا در خصوص نحوه آموختن این مهارت ها به نوجوانان راهنمایی بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست های مرتبط

برای دانلود آنی این کتاب فقط کافی است ایمیل خودتان را در قاب زیر وارد کنید (پس از وارد کردن ایمیل کتاب به طور خودکار به پوشۀ دانلودهای سیستم شما اضافه خواهد شد):