چگونه می‌توانیم به عنوان کپی‌رایتری که به تازگی کارش را شروع کرده موفق عمل کنیم؟

این مطلب ناقص است و در طول زمان پیوسته به‌روز خواهد شد.

همه مقاله‎‌هایی که جستجو کردم با این سر‎تیتر‎ها بودند:

چگونه یک کپی‎رایتر حرفه‎ای باشیم؟

چطور به عنوان یک کپی‎ رایتر حرفه‎ای در آمد بالایی کسب کنیم؟

6 قدم برای حرفه‎‌ای شدن در کپی‎‌رایتینگ.

اگر چه همه این عناوین عالی و هیجان انگیز هستند اما کسی راهکاری برای یک کپی‎رایتر تازه کار و نوآموز ارائه نداده بود که کارش را از کجا شروع کند و چطور بازار کارش را پیدا کند.

در این مقاله سعی داریم تمام فنونی که یک نوآموز باید از ابتدا بداند و تا انتها به نتیجه مطلوب برسد را در اختیار شما قرار دهیم.

اما قبل از همه این سر فصل‌ها را در مقاله خواهید خواند.

1-کپی رایتینگ چیست؟

2- آیا کپی رایتینگ همان حق چاپ است؟

3- محتوا چیست؟

4- محتوای تبلیغاتی چه فرقی با تولید محتوا دارد؟

5- کپی رایتر کیست؟

6-پرسونای مخاطب

7- دسته بندی تبلیغات

8-مراحل تبلیغ نویسی

9- ایده های تبلیغ نویسی را از کجا به دست بیاوریم؟

10- چه نوع تبلیغی باعث فروش می شوند؟

11- روانشناسی در تبلیغات

12- تبلیغ رادیویی

13- تبلیغ تلوزیونی

14- تبلیغ نویسی در مطبوعات

15- تبلیغ نویسی در کاتالوگ، بروشور، بیلبورد

16 – تبلیغات اینترنتی

17- انواع روش های تبلیغات اینترنتی

18- تبلیغات ایمیلی

19 – تبلیغات در موتور های جستجو

20- تبلیغات در شبکه های اجتماعی

21- نکات پایانی جهت تبلیغ نویسی محصول

 

کپی رایتینگ چیست؟

باید بگویم این کپی رایت با آن کپی رایت فرق می کند . این کپی رایت یعنی شما وارد بازاری شده اید و قصد دارید از طریق کلمات زیبایی که می نویسید مزایای محصول خود را معرفی کنید تا مشتری با دید باز حق انتخاب بهتری داشته باشد.

– آیا کپی رایتینگ همان حق تکثیر است؟

خیر . این دو کلمه فقط از لحاظ آوایی به هم شباهت دارند .  حق تکثیر یا حق نشر به حقوقی گفته می شود که وقتی یک اثر برای اولین بار تولید می شود بخواهیم آن اثر را تکثیر و باز نشر کنیم باید از صاحب اثر مجوز داشته باشیم . این حقوق در اکثر کشور‌های پیشرفته دارای جایگاه ویژه‌ای است و نادیده گرفتن آن مستلزم مجازات های کیفری سخت است. اما متاسفانه در ایران به این قانون چنان وقعی نمی نهند و خیلی از آثار بدون اجازه ناشر باز نشر و تکثیر می شوند.

 

– محتوا چیست؟

 

از آغازین روزهایی که بشر از طریق دود با هم ارتباط برقرار می کرده تا به امروز که جهان به واسطه اینترنت  تبدیل به یک دهکده  شده است محتوا در حال رد و بدل شدن است. زمانی مردم سیب تولیدی خود را از طریق تولید محتوای کلامی و با تعریف و تمجید از محصول خود  با گندم تولید شده از روستای بغلی تبادل می کردند.

امروزه بستر اینترنت فضایی را مهیا کرده که هر انسانی از قبیل کارمند، خانه دار، کارخانه دار، تولید کننده، دانش آموز، دانشجو، و سایر اقشار مختلف جامعه بتوانند محتوای متنی، صوتی، تصویری خود را به اشکال مختلف ارائه کنند.

هر آنچه در فضای اینترنت منتشر میشود که ارزشی بر ارزشهای مخاطب می افزاید را محتوا می گویند. این محتواها می‌توانند جنبه سرگرمی، آموزشی یا طنز داشته باشند.

 – محتوای تبلیغاتی چه فرقی با تولید محتوا دارد؟

در محتوای تبلیغاتی تمام سعی تولید کننده آن در این است که مخاطب را متقاعد کند که محصول او نسبت به سایر محصولات دارای ویژگی و برتری خاصی است.

اما در تولید محتوا تولید کننده سعی بر آن دارد که ارزشی را به مخاطب ارائه کند که زندگی مخاطب را به نوعی ارتقا بخشد.

-کپی رایتر کیست؟

کپی رایتر کسی است که با استفاده از خلاقیتی که از طریق خواندن کتب مختلف به دست آورده و با تمرین و ممارست در کار نوشتن می تواند متنی بنویسد که خریدار را مشتاق نه متقاعد به خرید محصول کند.

چرا که از نظر من متقاعد کردن مشتری به نوعی میتواند به پشیمان شدن او در طول زمان بیانجامد اما زمانی که مشتری با عشق و علاقه به محصول دست به خرید بزند احساس رضایتمندی در او شکل می گیرد و پشیمانی در کار نخواهد بود. همین احساس شادی و رضایت از خرید می تواند باعث شود که خریدار اول دیگران را نیز به خرید محصول تشویق و ترغیب کند.

-پرسونای مخاطب

پرسونای بازاریابی از لحاظ شخصیت، ویژگی های رفتاری، سن، جنس، در خواستها و تمایلات شباهت بسیاری به مخاطب ایده آل ما دارند.

از طریق ایجاد پرسونا می‌توان به نیاز‌های واقعی مخاطبان پی برد و در جهت درست برنامه ریزی کرد.

لذا باید پرسونای مخاطب را با تحقیق و تفحص درست و دقیق تعیین کرد تا راهنمای کار ما باشد.

-دسته بندی تبلیغات

1- تبلیغات بر اساس رسانه

تبلیغات چاپ شدنی مثل تبلیغ در روزنامه، مجله، کتاب

تبلیغات پخش شدنی مثل تبلیغ در رادیو، تلوزیون

تبلیغاتی که در فضای عمومی پخش می شوند مثل تبلیغ بر روی اتوبوس ها، بیلبوردها، تابلوهای کنار جاده

تبلیغات فضای مجازی که در فضای وب مثل اینساگرام یا سایتها انجام می شوند.

یک سری تبلیغات هم هستند که در سینما و پلتفرم های پخش سریال انجام می شوند.

2- تبلیغلات بر اساس جغرافیای محل زندگی:

تبلیغاتی که در محل زندگی خود می بینیم مثل تبلیغات لوله باز کنی یا تعمیرات ماشین لباسشویی و امثال اینها که بر روی درب های منازل نصب می شوند.

تبلیغاتی که در سطح استان و بین شهر ها مشاهده می کنید.

تبلیغاتی که در سطح کشوری پخش می شوند.

تبلیغات برون‌مرزی مثل تبلیغات ماهواره‌ای.

البته که انواع دیگری از تبلیغات وجود دارند اما اینجا به تعدادی از آنها اشاره شد.

 

– مراحل تبلیغ نویسی :

شاید فاصله شما با ثروت فقط یک تبلیغ عالی باشد!

این جمله از معروف‌ترین جملات آقای دیوید اگیلوی، پدرعلم تبلیغات است و به نظر من

می‌‌‌خواهد این را به ما گوشزد کند که در تبلیغ‌نویسی علاوه بر مهارت، هنر را چاشنی نوشته‌مان کنیم تا نتیجه بهتر و سریعتر بگیریم .

برای اینکه بتوانیم تبلیغ نویسی را مرحله به مرحله جلو برویم باید به این سوالات پاسخ دهیم:

 

سوال 1: چگونه محصول راتوصیف می کنید؟

سوال 2: چه چیزی این محصول را متمایز می کند؟

سوال3: بزرگترین مزیت محصول چیست؟

سوال4: محصول شما چه مشکلی را حل می کند؟

سوال 5: کدام ویژگی ها در نظر گرفته شوند و هر یک چه مزیت هایی دارند؟

 

درمورد فرمول ها و مراحل تبلیغ نویسی هیچ کس به اندازه ایشان به صورت کامل و به تفصیل توضیح نداده است .

 – ایده های تبلیغ نویسی را از کجا به دست بیاوریم ؟

هیچ چیز به اندازه خواندن کتاب و نوشتن روزانه آزاد نویسی نمی تواند ذهن و دست شما را برای نوشتن تبلیغ ورزیده کند. به نظر من بهترین روش برای ایده یابی برای تبلیغ این است که تبلیغات زیاد ببینیم. با چشم باز و به دید یک شکارچی تبلیغ در خیابان ها راه برویم.تبلیغ چه از نظر ما خوب و خلاقانه باشد چه بی‌معنی و مزخرف می توان چیزهایی از آن یاد گرفت.

 

با اینکه متن تبلیغات بسیار اهمیت دارد اما عنوان می تواند 80درصد از کار فروش را به عهده بگیرد.چون عنوان هم به صورت پررنگ و با فونت درشت نوشته می شود و علاوه بر اینها مختصر و موجز است توجه مخاطب را بیشتر جلب می کند . اگر عنوان مورد توجه قرار گیرد مخاطب میل به خواندن ادامه تبلیغ و یا دیدن آن تبلیغ را خواهد داشت.

-چه نوع تبلیغی باعث فروش می شوند ؟

دیوید اوگیلوی میگوید:

من تبلیغات را نه به عنوان سرگرمی یا نوعی هنر، بلکه به عنوان یک اطلاع رسانی می بینم. وقتی یک آگهی تبلیغاتی را می نویسم، نمی خواهم بگویید که آن را خلاقانه می بینید، بلکه دوست دارم آن را آن قدر جالب بیابید که محصول موردنظر را بخرید.

 

تبلیغات غلط می تواند باعث سقوط یک محصول شود و ضرر های جبران ناپذیری به مالکان شرکت ها بزند. پس برای هر تبلیغ باید تدبیری نو اندیشید.

از آنجایی که تبلیغات برای رساندن پیامی به مخاطب ساخته می شوند این پیام باید با حداقل هزینه به مخاطب برسد. در این صورت بیشترین تاثیر را خواهد داشت.

 

– روانشناسی در تبلیغات

اینکه تبلیغی بنویسید که احساس مخاطب را درگیر کنید باید تا حدود زیادی از روانشناسی سر در بیاورید.احساسات را بشناسید و بدانید برای هر تبلیغ کدام حس مخاطب را قلقلک دهید.

 

– تبلیغ رادیویی

اگرچه امروزه روشهای تبلیغی بسیاری وجود دارند اما از آنجایی که رادیو مخاطبین خاص خودش را دارد و بعضن وفادار به رادیو هم می باشند تبلیغات از طریق رادیو می تواند موثر باشد.

تبلیغ رادیویی مزایا و معایبی هم دارد که می توان به بعضی از آنها اشاره کرد.

هزینه پایین تبلیغات و مخاطبین خاص از مزایا و تمرکز پایین مخاطبین و نبود جذابیتهای بصری از معایت یک تبلیغ رادیویی است.

به هر جهت تبلیغ رادیویی نوعی تبلیغ است که هنوز مخاطبان خود را دارد و آمارها نشان می‌دهند که تبلیغ در ساعات پر شنونده روز بازدهی خوبی داشته است.

 

 

– تبلیغ تلوزیونی

تبلیغات تلوزیونی یکی از محبوب‌ترین و موثرترین نوع تبلیغات است چراکه یکی از مهمترین حواس پنجگانه یعنی حس بینایی به آن اختصاص دارد.

در تبلیغات تلوزیونی اکثر آژانس های تبلیغاتی سعی می کنند از افراد مشهور و محبوب جامعه ، از قشر هنر مندان یا فوتبالیستها استفاده کنند.از طریق داستانی که پشت تبلیغ است و با استفاده از محبوبیت فرد مشهور و اعتمادی که جامعه به او دارد آن تبلیغ در ذهن مخاطبان برای مدت طولانی تری مانگار خواهد بود.

 

– تبلیغ نویسی در مطبوعات

تبلیغات مطبوعاتی نوعی تبلغ چاپی است که از ابزارهایی مثل روزنامه، مجله، آگهی نامه‌ها بهره می برد. در سالهای اخیر به علت افزایش تبلیغات سمعی بصری از تبلیغ در این بستر کاسته شده است.

– تبلیغ نویسی در کاتالوگ، بروشور، بیلبورد

هر چند کاتالوگ ها بیشتر به خصوصیات و اطلاعات محصول مربوط می‌شوند، اما این هم به نوعی تبلیغ حساب می‌شود چون به طور غیر مسقیم مزایای محصول را عنوان می کند.

 

بروشور کتابچه ایی است که از چند صفحه تشکیل شده و با هدف آموزش طرز کار با محصول و یا تبلیغ برای یک محصول خاص طراحی می شود.

در بروشور ها هدف اصلی بر فروش کالا برنامه ریزی شده است.

 

تبلیغات بیلبوردی در کنار اتوبان و یا در بزرگراه ها گرچه در برند سازی محصول شما و شناساندن شما به بازار سرعت می بخشند اما دارای مزایا و معایبی هم هست.

از مزایای آن میتوان به این موارد اشاره کرد:

در طول روزهزاران نفر برند شما را خوهند دید.

فروش شما به طور چشمگیری افزایش خواهد یافت

جامعه هدف شما کسترش خواهد یافت

و از معایب آن :

هزینه زیاد تبلیغات بیلبوری است.

شرایط آب و هوا بسیار بر این نوع تبلیغات اثر سوء دارند.

این نوع تبلیغات حالت ثابت دارند و نسبت به زمان بی حس هستند.

تبلیغات اینترنتی

تبلیغات اینترنتی برای اولین بار در سال 1994 انجام شد و با گسترش اینترنت در مدت کوتاهی مورد استقبال صاحبین کسب و کار قرار گرفت. در این نوع تبلیغ با مخاطبین تعامل مستقیم خواهیم داشت و از آنجایی که مخاطبین فضاهای آنلاین همواره در حال افزایش است فضای مناسبی برای تبلیغ مهیا می باشد.

– انواع روش های تبلیغات اینترنتی

تبلیغات بنری

 

 

ساده ترین نوع تبلیغات آنلاین تبلیغات بنری است. در این نوع تبلیغ به سادگی از مخاطب دعوت می‌کنید تا با کلیک بر یک دکمه تعیین شده فعالیتی را انجام دهد و خرید انجام شود.

تبلیغات ویدئویی

نوع دیگری از تبلیغ اینترنتی تبلیغ از طریق ویدئو می‌باشد که در آن شما در یک ویدئو کوتاه به معرفی محصول خود می‌پردازید و در پایان ویدئو از مخاطب می‌خواهید بر دگمه‌ای کلیک کند و خرید را انجام دهد.

 

تبلیغات در شبکه های اجتماعی

امروزه تبلیغات در شبکه های اجتماعی طرفدارن خود را دارد. هر کسب و کاری از کوچک و بزرگ تا برند و ناشناس از این بستر استفاده می کنند. شما می توانید با تعیین سن، علایق، مدرک تحصیلی، منطقه جغرافیایی، مخاطبین خود را به صورت هدفمند انتخاب کنید و تعیین کنید که این تبلیغ فقط برای این قشر نمایش داده شود.

تبلیغات ایمیلی

ایمیل مارکتینگ یکی از راه های پر طرفدار تبلیغات آنلاین است که شما به کمک آن می توانید از طریق ارسال ایمیل به صورت هدفمند به مخاطبان خودف آنها را به استفاده از محصول و یا خدمات خود تشویق کنید.

 

تبلیغات در موتور های جستجو

وقتی صحبت از تبلیغات در موتورهای جستجو می‌شود اصطلاحات SEO  یا SEA به خاطرمان خطور می‌کند. این که آنها به چه معنا هستند را به تفصیل در لیست زیر می‌خوانید.در این نوع بازار یابی از حروف اختصاری استفاده می‌شود که بهتر است با معانی آنها آشنا شوید.

اصطلاحات رایج بازاریابی موتورهای جستجو

  • SEM یا Search Engine Marketing : بازاریابی با موتورهای جستجو
  • SEO یا Search Engine Optimization: بهینه سازی موتورهای جستجو
  • SMM یا Social Media Marketing: بازاریابی و جذب بازدید از طریق تبلیغات یا کمپین‌های مربوط به بازاریابی با شبکه‌های اجتماعی
  • تأثیرپذیری (Impression) : تعداد دفعات نمایش داده شده تبلیغ شده روی یک صفحه نمایش. این مورد فقط به تعداد دفعات نمایش داده شده مربوط است و اگر یک بازدیدکننده آن را نبیند یا به آن توجهی نکند نیز تفاوتی ندارد.
  • PPC یا Pay-per-Click: مقدار مبلغ پرداخت شده به ازای هر کلیک دریافتی از سوی مخاطبین (این مورد با نام CPC یا Cost-per-Click نیز شناخته می‌شود و در واقع هر دو اصطلاح یک معنی دارند.)
  • CPM یا Cost per Million Impressions: پرداخت هزینه به ازای دیده شدن در مقیاس حجیم
  • CTR یا Click Through Rate: نرخ کلیک یا مقدار کلیک‌های دریافتی و ورودی‌هایی که از طریق موتورهای جستجو به سمت صفحه یا صفحاتی از سایت شما هدایت می‌شوند.
  • SERP یا Search Engine Resutls Page: صفحه نتایج موتورهای جستجو

 

– نکات پایانی مقاله جهت تبلیغ نویسی محصول

نکته اول:

دیوید اوگیلوی می گوید ” مصرف کنندگان کالا نمی‌خرند آنها مزایای محصول را می‌خرند”

پس به جای ویژگیهای محصول بر مزایای آن تکیه کنید.

به جای تشک، خواب خوش بفروشید.

 

 

نکته دو:

شرلی پولیکف می گوید” کپی یا متن تبلیغ گفتگوی مستقیم با مصرف کننده است”

با زبان مشتری با او سخن بگویید

مستقیم با مشتری صحبت کنید.

ساده بنویسید.

مثال: DSLRبزرگ را در خانه بگذارید. فیلم HD را با تلفنی ضبط کنید که در جیب شما جا شود.

 

۳بر روی عنوان تمرکز کنید

دیوید اوگیلوی می‌گوید: “به طور متوسط، عناوین بیشتر از ۵ برابر خود متن تبلیغاتی خوانده می‌شود”

 

 

۴متن تبلیغ را برای مخاطب هدف بنویسید

هوارد گوسجمی گوید: “هیچ‌کس تبلیغات را نمی‌خواند. مردم آنچه موردعلاقه آن‌ها است را، می‌خوانند. که گاهی اوقات یک تبلیغ است ”

برای خود پرسونای مخاطب ترتیب دهید و برای مخاطب خاص خود تبلغی بنویسید که جذابیت بصری داردو اطمینان حاصل کنید که مخاطب خود را درک می‌کنید.

با خاص بودن توانایی خود را به مخاطب اثبات کنید.

 

 

 

منابع :

تابلو تبلیغات

طراحی و تبلیغات سپیدگرافیک

تبلیغات اینترنتی و تفاوت آن با تبلیغات سنتی

https://virgool.io/@padideit/

بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) و هرآنچه باید درباره‌اش بدانید

https://vidone.ir/blog/basic-copywriting-tips-for-beginners

 

https://virgool.io/@arad.jafari1010

به اشتراک بگذارید

عضویت در خبرنامه

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست های مرتبط

برای دانلود آنی این کتاب فقط کافی است ایمیل خودتان را در قاب زیر وارد کنید (پس از وارد کردن ایمیل کتاب به طور خودکار به پوشۀ دانلودهای سیستم شما اضافه خواهد شد):