اولویت بندی در زندگی

کتابی به نام متاسفیم از… دینو بوتزاتی توصیف یک اتفاق روزمره گی محض . اگر این موضوع برای ما اتفاق بیوفتد چه برخوردی خواهیم داشت و یک نویسنده سرشناس مثل بوتزاتی همان اتفاق را چگونه توصیف میکند . بحث این است که توصیف دقیق یک اتفاق میتواند آرامبخش باشد.

عنوان متن زندگی است .

آنچه که اهمیت دارد توصیف دقیق ماجرا ییست که اتفاق افتاده  است . گاهی اوقا ت میگویید من برای توصیف یک ماجرا دایره لغات کافی ندارم توانایی توصیف ندارم . این یک بخش ماجراست که آن هم درست است  . اما نکته ایی که نادیده گرفته میشود این است که شما باید اصرار بر جزیی نگاری داشته باشی تا وادار به استفاده از کلمات شوید .گاهی ما این اصرار را به توصیف کردن نداریم . این نوع نوشتن بسیار آرامبخش است .

این کار چطور آرامش ایجاد میکند ؟ شما تصور کن با دوستی صحبت میکنی ، درد دل میکنی ، حرفهای خود را میزنید و ذهن خود را خالی میکنید . در این نوع نوشتن شما مهارت خود را در نوشتن افزایش میدهید پس از جهاتی بهتر از حرف زدن با یک دوست عمل میکند .

توصیف پایه ی تفکر است . کسی که میتواند درست توصیف کند میتواند به تفکر درست دست پیدا کند . ما به عنوان نویسنده به این شکل مینویسیم تا این نوع دیدن تقویت شود .

شما وقتی شروع به توصیف کردن میکنید زندگی در لحظه حال را به معنای واقعی تجربه میکنید . به این خاطر هم هست که آرامش ایجاد میکند چون تو در لحظه میبینی . کم کم عادت میکنی اتفاقات را با دقت بیشتری ببینی و توجهت بالاتر میرود . چون قرار است توصیف دقیق داشته باشی هنر شنیدن در تو تقویت میشود .مشکل اساسی بسیاری از ما در درست شنیدن است  یعنی زمانی که دیگری در حال صحبت است ما به جوابی که قرار است به او بدهیم فکر میکنیم .توصیف با جزییات باعث میشود شما بشنوید .

کتاب در حال و هوای جوانی شاهرخ مسکوب کتابی است در باب جزئی نگاری . جزئی نگاری باعث میشود حساس تر شوی و بیشتر ببینی و دقیق تر  بشنوی و در لحظه حال هشیار تر باشی  . زندگی برای شما جذاب تر خواهد شد . با شگفتی و حیرت مواجه خواهید شد . دیدن لذت آفرین است و دیدن است که خلاقیت می آفریند .

 

لیستی از چیزهایی که از آنها متنفرم قالبی برای نوشتن بود .

نصیحت با ارزش :

 با دیگران از نقص ها ، ناکامی ها ، شکستهای عشقی ، بدبختی هایتان بگویید . موجی از همدردی و محبت را دریافت خواهید کرد . فقط حواستان باشد در این مورد اغراق نکنید چون اگر افراد بفهمند که اغراق میکنید نادیده تان میگیرند . مردم نمیتوانند موفقیتها و حال خوب شمارا تاب بیاورند .

اولویت و اولویت بندی :

 وقتی از اولویت بندی حرف میزنیم برای قدر دانی کردن از زندگی ست . برای اینکه نهایت بهره را از چیزی که در اختیار داریم یعنی زمان ببریم . فرصت کوتاه تر از آن چیزی است که ما فکر میکنیم . فرصت زندگی به ما داده شده و ما باید نهایت بهره را ببریم . مدام با خود تکرار کنیم اولویت من چیست ؟ گل وقتم را برای چه کاری اختصاص دهم . گاهی نیاز است راحت تر نه بگوییم . با رودر بایستی به خود آسیب نزنیم . حرف سر مدیریت زمان است .

این لایوهای صبحگاهی بهانه ایست برای یاد آوری اولویتهایمان . زمانی که تو اولویتهایت را میشناسی بیشترین لذت را از زندگی میبری .

مازلو میگوید زنان و مردان اندکی هستند که میدانند از زندگی چه انتظاری دارند .

ما تلاشمان را میکنیم که به شفافیت برسیم . بیایید هر روز به اولویتهایمان فکر کنیم و ببینیم که در مسیر اولویتمان پیش میرویم یا نه ؟ همین فکر کردن بسیار اهمیت دارد .

در پایان شما را به خواندن این چند خط به تفکر دعوت میکنم :

رستگاری

خواهش میکنم بنویس . حداقل دو خط . حتی اگر روحت منقلب است و اعصابت دیگر تورا یاری نمیکند . اما هر روز با دندان های به هم فشرده حتی مزخرفات بی معنا اما بنویس . نوشتن یکی از خنده دار ترین و تاثر آور ترین توهمات  ماست .فکر میکنیم با سر هم کردن چند خط کج و معوج روی کاغذی سفید کار مهمی انجام داده ایم به هر حال این حرفه توست که انتخابش نکرده ایی بلکه در سر شت تو بوده است . و این تنها دری است که از آن  احیانا میتوانی راه چاره بیابی . بنویس . بنویس . سرانجام بین خروارها کاغذ دور انداختنی ممکن است خطی رستگار شود . شاید.

به اشتراک بگذارید

عضویت در خبرنامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست های مرتبط

برای دانلود آنی این کتاب فقط کافی است ایمیل خودتان را در قاب زیر وارد کنید (پس از وارد کردن ایمیل کتاب به طور خودکار به پوشۀ دانلودهای سیستم شما اضافه خواهد شد):